Úsporná Scania Super 560 R
V dobe prechodu na alternatívne palivá sú pre komerčnú dopravu dieselové nákladné vozidlá stále kľúčové. Výrobcovia robia maximum, aby znížili ich dopady na životné prostredie a zároveň pomohli dopravcom šetriť náklady.
Príkladom toho je aj pohonné ústrojenstvo Scania Super, ktoré testovala redakcia Cargo magazínu. Nová generácia dieselových motorov od Scanie, predstavená v novembri 2021, zahŕňa štyri rôzne výkonové verzie: 420 k, 460 k, 500 k a najsilnejšiu verziu s 560 k. Posledná verzia je výkonovo porovnateľná s motorom V8 s 530 k a disponuje rovnakou prevodovkou Scania Opticruise G33CM. Slabšie motory sú ideálne na bežné transporty, no 560-ka exceluje na kopcovitých trasách alebo v náročných aplikáciách, ako napríklad v lesníctve.
Prečo názov Super?
Označenie "Super" nesie pohonné ústrojenstvo tejto verzie. Technologicky sa za týmto názvom skrýva nový 13-litrový motor, prevodovka a zadná náprava R756. Scania s týmto pohonným ústrojenstvom sľubuje až 8% úsporu paliva v porovnaní so starším systémom. V praxi sa ukazuje, že mnohí zákazníci dosahujú ešte vyššie úspory.
Na cestách
Scania Super dokáže v diaľkovej doprave väčšinu času jazdiť na 12. priamy prevodový stupeň, čo zaručuje najnižšiu spotrebu paliva vďaka vysokej účinnosti a nízkym stratám trením. Testované vozidlo bolo vybavené kompresnou brzdou CRB a retardérom Scania 4700D, ktoré spolupracovali skvele aj pri plnom zaťažení (39 ton). Trasa zo Senca cez Trnavu do Jablonice a späť poskytla mierne prevýšenia, na ktorých sa tieto systémy v redakčnom teste mohli osvedčiť.
Motor Super je vybavený dvojicou vačkových hriadeľov v hlave valcov (DOHC), štyrmi ventilmi na valec a systémom SCR. Toto riešenie umožňuje presné ovládanie ventilov a podporuje systém Scania Twin-SCR, ktorý zvyšuje účinnosť spracovania výfukových plynov. Výfukový systém je koncentrovaný v jednej skrini, čo zvyšuje flexibilitu umiestnenia.
Praktické výhody
V praxi sa ukazuje, že Scania Super 560 R dokáže efektívne znížiť spotrebu paliva aj v náročných podmienkach. Na testovacej trase zo Senca cez Trnavu do Jablonice a späť porovnávali redaktori Cargo magazínu svoju jazdu s jazdou so školiteľom Scanie. Školiteľ dosiahol priemernú spotrebu 25,24 l/100 km, kým redakcia mala spotrebu 27,66 l/100 km. Výsledky ukázali, že skúsení vodiči dokážu významne znížiť spotrebu paliva.
Scania predstavila aj nové palivové nádrže s objemom od 165 do 700 litrov a systém optimalizácie paliva, ktorý zabezpečuje lepšie využitie natankovaného paliva bez potreby udržiavania rezervy. Tento systém prispieva k efektívnejšiemu využívaniu paliva a znižuje riziko nasatia vzduchu.
Komfort v kabíne
V interiéri vozidla nenastali prevratné zmeny, no Scania ponúka široké možnosti výbavy, vrátane kožených sedadiel s odvetrávaním a vysokokvalitného odhlučnenia. Nový digitálny kokpit, bol predstavený v roku 2024, prinesie ďalšie vylepšenia pre vodičov. Prvé vozidlá s týmto kokpitom už máme aj na Slovensku.
Scania Super 560 R dokazuje, že aj dieselové motory môžu byť mimoriadne efektívne a úsporné. V kombinácii s pokročilými technológiami a optimalizáciou paliva predstavuje ideálne riešenie pre náročné podmienky a dlhé trasy. Prechod na ekologické a ekonomicky výhodné vozidlá je s týmto modelom ešte jednoduchší.
Ako na financovanie nákladných vozidiel?
Zabezpečiť lízing jazdených nákladných vozidiel alebo inú formu financovania jazdených nákladných vozidiel býva pre malé firmy často zložité. Úvery pre živnostníkov a financovanie vozidiel predstavujú finančne aj administratívne náročné procesy. ESKA Finance preto prišla na trh s možnosťou financovania vozidiel, ktorá zohľadňuje realitu a výzvy živnostníkov a malých firiem v doprave. Konkrétne možnosti ESKA Finance vytvára po expresne, hneď po prvom kontakte a zadaní parametrov od zákazníka